Acrosport

....

UD: Expressió Corporal

Criteris d'avaluació:

  • Millorar l'execució dels aspectes tècnics fonamentals d'un esport col·lectiu acceptant el nivell assolit.
  • Elaborar un missatge de forma col•lectiva mitjançant tècniques com el gest, com el mim, la dramatització o la dansa i comunicar-la a la resta de grups.

Objectius de la sessió:

  • Desenvolupar hàbits de cooperació i respecte pels companys.
  • Realitzar els elements tècnics de l’acrosport.
  • Realitzar les activitats amb una postura corporal segura.
  • Realitzar les activitats tenint en compte els aspectes de seguretat.
  • Millorar la motricitat i la condició física mitjançant l’acrosport.
  • Crear una figura grupal d’acrosport.
Totes les figures representades en aquest document es troben descrites amb els corresponents aspectes a tenir en comptes i les podem visualitzar online en el següent vídeo:

1ª figura

  • El portor ha de posar l’esquena totalment recta i ha de posar els braços en tensió per a que quan pugi l’àgil no caigui a terra la figura. A més a més, ha de mirar cap endavant per no forçar les cervicals.
  • Pel que fa a l’àgil, ha de traspassar el seu pes al llom del company per no fer-li mal ni causar-li qualsevol lesió a l’esquena. S’ha d’agafar els braços per sota del portor i ha d’alçar les cames.
En el vídeo no es veu però seria coherent que hi hagués un tercer component que fes d’ajuda en el moment que l’àgil es posa damunt del portor.
RUBRICA 1
En aquest quadre veiem tres nivells per avaluar als alumnes. En el nivell 1 es trobaran els alumnes que realitzen la figura de forma incorrecta, en el nivell 2 els alumnes estaran millorant en algun aspecte i els que es trobin al 3 es que ho estaran fent tot correctament.
Nivell 1 Nivell 2 Nivell 3
Portor

Esquena torta

Esquena recta

Esquena recta

Braços doblegats

Braços estirats però amb poca tensió

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta)

No tenir el cap alineat amb la resta de la columna vertebral

Tenir el cap alineat amb l’esquena però mirar que fa l’àgil

Cap alineat amb la resta de la columna vertebral

Àgil

Recolza el seu pes en la part mitja de l’esquena del portor
Puja de cop (perill de fer mal)

Puja amb suavitat però continua recolzant pes en la part mitja de l’esquena del portor

Puja amb suavitat i recolza el pes en el llom del portor

Alçar les cames abans d’agafar-se el braços per sota del portor

S’agafa dels braços, puja les cames però no manté la figura

S’agafa dels braços, puja cames i manté figura per a que es vegi uns segons.

Nivell de confiança

Manifesta un actitud desfavorable envers la pràctica a conseqüència de por o desconfiança.

Certes indecisions en la pràctica i desequilibris, puntuals.

Confiança entre els components del grup i figura solida.

2ª figura

Les indicacions que s’han de tenir en compte a l’hora de realitzar-ho són les següents

  • El portor, assegut de genolls sobre el seu peus, ha de posar l’esquena totalment recta, els braços en tensió i estirats en forma de creu (90 graus) per a que quan pugi l’àgil pugui posar els peus a sobre.. A més a més, ha de mirar cap endavant per no forçar les cervicals.
  • Pel que fa a l’àgil, ha de posar els peus sobre les espatlles dels companys per no fer-li mal ni causar-li qualsevol lesió a l’esquena o cervicals. S’ha d’estirar paral•lelament al terra amb els braços en tensió i rectes amb un angle de 90 graus amb el tronc i mantenint aquest recte amb tensió sense arquejar la zona lumbar.
RUBRICA 2
En aquest quadre veiem tres nivells per avaluar als alumnes. En el nivell 1 es trobaran els alumnes que realitzen la figura de forma incorrecta, en el nivell 2 els alumnes estaran millorant en algun aspecte i els que es trobin al 3 es que ho estaran fent tot correctament.
Nivell 1 Nivell 2 Nivell 3
Àgil

Angle braços - tronc molt major o menor a 90 graus.

Angle braços - tronc major o menor a 90 graus.

Angle braços – tronc de 90 graus.

Braços doblegats.

Braços estirats però amb poca tensió.

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta).

No mantenir la posició de planxa. No hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

No mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar però no del coll.

Mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

Recolza el seu pes en la part cervical del portor
Moviments bruscs (perill de fer mal)

Puja amb suavitat però recolzant el pes en la part cervical del portor.

Puja amb suavitat i recolza el pes en les espatlles del portor.

Portor

Angle braços - tronc molt major o menor a 90 graus.

Angle braços - tronc major o menor a 90 graus.

Angle braços – tronc de 90 graus.

No mantenir la posició de planxa. No hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

No mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar però no del coll.

Mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

Nivell de confiança

Manifesta un actitud desfavorable envers la pràctica a conseqüència de por o desconfiança.

Certes indecisions en la pràctica i desequilibris, puntuals.

Confiança entre els components del grup i figura solida.

3ª figura

El portor, de panxa amunt, ha de posar l’esquena totalment recta al terra i les cames i braços en perpendicular a la línia del tronc, amb la seva esquena de 90 graus, per a poder mantenir l’àgil en equilibri i seguretat. El cap anirà recte, alineant així les cervicals.

Pel que fa a l’àgil, ha de recolzar la major part del seu pes a les espatlles i a les cames del portor. Els braços totalment estirats per subjectar-se al portor i ajudar amb l’equilibri. Els cap totalment recte, on les cervicals estaran alineades.

RUBRICA 3
En aquest quadre veiem tres nivells per avaluar als alumnes. En el nivell 1 es trobaran els alumnes que realitzen la figura de forma incorrecta, en el nivell 2 els alumnes estaran millorant en algun aspecte i els que es trobin al 3 es que ho estaran fent tot correctament.
Nivell 1 Nivell 2 Nivell 3
Àgil

Angle de braços i cames respecte el tronc molt major o menor a 90 graus.

Angle de braços i cames respecte el tronc major o menor a 90 graus.

Angle de braços i cames respecte el tronc de 90 graus.

Braços doblegats.

Braços estirats però amb poca tensió.

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta).

No mantenir la posició de planxa. No hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

No mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar però no del coll.

Mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

No recolza el seu pes en les espatlles i cuixes del portor sense controlar l’equilibri.
Moviments bruscs (perill de fer mal).

Puja amb suavitat però no recolzant el pes en les espatlles i cuixes del portor.

Puja amb suavitat i recolza el pes en les espatlles i cuixes del portor.

Portor

Angle de braços i cames respecte el tronc molt major o menor a 90 graus.

Angle de braços i cames respecte el tronc major o menor a 90 graus.

Angle de braços i cames respecte el tronc de 90 graus.

Braços doblegats sense tensió i sense controlar l’àgil.

Braços estirats però amb poca tensió.

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta).

Nivell de confiança

Manifesta un actitud desfavorable envers la pràctica a conseqüència de por o desconfiança.

Certes indecisions en la pràctica i desequilibris, puntuals.

Confiança entre els components del grup i figura solida.

4ª figura

El portor ha de posar l’esquena totalment recta i ha de posar els braços en tensió per a que quan pugi l’àgil no caigui a terra la figura. A més a més, ha de mirar cap endavant per no forçar les cervicals.

Pel que fa a l’àgil, haurà de pujar de forma continua i suau, recolzant el pes en l’esquena. En el vídeo, podem observar l’adaptació de la figura, en cas de dificultats d’equilibri on l’àgil és manté agenollat.

RUBRICA 4
En aquest quadre veiem tres nivells per avaluar als alumnes. En el nivell 1 es trobaran els alumnes que realitzen la figura de forma incorrecta o adaptada per dificultats d’equilibri, en el nivell 2 els alumnes estaran millorant en algun aspecte i els que es trobin al 3 es que ho estaran fent tot correctament.
Nivell 1 Nivell 2 Nivell 3
Àgil

Angle braços - tronc molt major o menor a 90 graus.

Angle braços - tronc major o menor a 90 graus.

Angle braços – tronc de 90 graus.

Braços doblegats.

Braços estirats però amb poca tensió.

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta).

Dificultat d’equilibri ( realitza la figura de genolls)

Realitza la figura plantat, però manifesta dificultats en l’equilibri.

Plantat i equilibrat.

Recolza el seu pes en els peus del portor sense controlar l’equilibri.
Moviments bruscs (perill de fer mal).

Puja amb suavitat però no recolzant el pes en la part interna de la pelvis.

Puja amb suavitat i recolza el pes en la part interna de la pelvis del portor.

Portor

Esquena torta

Esquena recta

Esquena recta

Braços doblegats

Braços estirats però amb poca tensió

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta)

No tenir el cap alineat amb la resta de la columna vertebral

Tenir el cap alineat amb l’esquena però mirar que fa l’àgil

Cap alineat amb la resta de la columna vertebral

Nivell de confiança

Manifesta un actitud desfavorable envers la pràctica a conseqüència de por o desconfiança.

Certes indecisions en la pràctica i desequilibris, puntuals.

Confiança entre els components del grup i figura solida.

5ª figura

El portor ha de posar l’esquena totalment recta i ha de posar els braços en tensió per a que quan pugi l’àgil no caigui a terra la figura. A més a més, ha de mirar cap amunt per no forçar les cervicals.

Pel que fa a l’àgil, haurà de pujar de forma continua i suau, recolzant els peus al pit del portor. L’àgil mira endavant.

RUBRICA 5
En aquest quadre veiem tres nivells per avaluar als alumnes. En el nivell 1 es trobaran els alumnes que realitzen la figura de forma incorrecta o adaptada per dificultats d’equilibri, en el nivell 2 els alumnes estaran millorant en algun aspecte i els que es trobin al 3 es que ho estaran fent tot correctament.
Nivell 1 Nivell 2 Nivell 3
Àgil

Angle braços - tronc molt major o menor a 90 graus.

Angle braços - tronc major o menor a 90 graus.

Angle braços – tronc de 90 graus.

Braços doblegats.

Braços estirats però amb poca tensió.

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta).

No mantenir la posició de planxa. No hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

No mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar però no del coll.

Mantenir la posició de planxa. Hi ha alineació tronc, zona lumbar, coll.

Recolza el seu pes en la part cervical del portor.
Moviments bruscs (perill de fer mal).

Puja amb suavitat però recolzant el pes en la part cervical del portor.

Puja amb suavitat i recolza el pes en les espatlles del portor.

Portor

Esquena torta

Esquena recta

Esquena recta

Braços doblegats

Braços estirats però amb poca tensió

Braços estirats i amb tensió (la figura aguanta)

No tenir el cap alineat amb la resta de la columna vertebral

Tenir el cap alineat amb l’esquena però mirar que fa l’àgil

Cap alineat amb la resta de la columna vertebral

Nivell de confiança

Manifesta un actitud desfavorable envers la pràctica a conseqüència de por o desconfiança.

Certes indecisions en la pràctica i desequilibris, puntuals.

Confiança entre els components del grup i figura solida.

ANNEXES

ASPECTES TÈCNICS DE SEGURETAT

  • A banda de les ajudes, cal tenir en compte alguns principis per assegurar la integritat física.
  • El portor no suportarà un temps excessiu el pes de l’àgil.
  • Existirà comunicació verbal entre el portor i l’àgil.
  • El portor ajudarà en la recepció de l’àgil.
  • El portor es mantindrà immòbil fins que l’àgil estigui de nou a terra.
  • L’àgil adoptarà la posició desitjada a sobre del portor amb cura i suavitat.
  • L’àgil estarà concentrat i amb la mirada fixa en un punt de referència.
  • L’últim àgil de la figura serà el primer en baixar.
  • L’àgil sempre cercarà la superfície més gran possible de recolzament.
  • S’evitaran recolzaments perillosos.
  • L’àgil baixarà de la figura davant de qualsevol problema.
  • Es desfarà la figura de forma lenta i controlada.